O scurta istorie a rochiei negre

Poate ca, mai mult decat orice alta piesa de imbracaminte, rochia neagra sau “the little black dress” este esentiala, care poate fi purtata oriunde ca rochie de seara sau rochie de zi. Versatilitatea acesteia chiar este potrivita pentru orice tip de eveniment si moment din zi. Femeia designer care a adus aceasta rochie pe culmile succesului a fost Coco Chanel.

Ea nu a inventat conceptul, dar potrivit lui Coco Chanel, rochia neagra nu a fost identificata in mod oficial ca fiind rochia viitorului pana in 1926, cand revista americana Vogue a publicat un desen de design Chanel. Era o manta aparent simpla, dar eleganta, in crepe de Chine negru, cu maneci lungi si inguste, purtate cu un sirag de perle albe. Vogue nu a gresit atunci cand a precizat ca rochia va deveni o uniforma. Din acel moment rochia neagra a fost adorata de toate femeile, care o purtau ca si rochie de zi atunci cand voiau sa se simta elegante si rafinate.

Audrey Hepburn, Lady Diana Spencer, Kate Moss, toate aceste personalitati sunt cunoscute pentru gustul lor impecabil in materie de rochii, in special cele negre. Fiecare si-a castigat un loc in istoria modei purtand rochii negre. Pentru Hepburn, a fost Huber de Givenchy in 1961, pentru Lady Diana, Christina Stambolia in 1994, cunoscuta si sub numele de “The Raven Revenge”. Deci, de unde vine puterea rochiei negre? Rochia neagra poseda ceea ce isi doresc atat de multe femei pentru stilul lor, eleganta fara efort. Daca eleganta fara efort pare un paradox, este pentru ca asa si este, ca multe tendinte de moda se bazeaza pe tensiune. Rochia neagra nu ofera femeii care o poarta un paravan, ci insista ca femeia sa straluceasca.

Doar culoarea in sine, negru, are o semnificatie puternica. Este o uniforma in moda pentru un motiv principal: cu negru nu poti da gres niciodata. Nu numai ca, negrul impune asociatii senzoriale contradictorii, este o culoare severa si seducatoare, demna si corupta, plina si discreta, austera si chic. Istoricul modei Anne Hollander argumenteaza in cartea ei “SeeingThrough Clothes” ca „simbolismul negru ar putea fi folosit cu perversitate creativa pentru a spori efectul emoțional”.

Ducele din Normandia din secolul XV-lea, Philip cel Bun era unul dintre primii oameni de influenta care sa faca acest lucru. Ar putea fi un barbat initiatorul acestui trend? Dupa cum subliniaza Hollander, secolul al XIV-lea este un moment crucial in istoria modei, cand imbracamintea evolueaza de la artizanat la arta.

Cu aceasta schimbare, negrul a devenit mai mult decat o culoare rezervata pentru hainele clericilor sau pentru evenimente dureroase. Cel mai notabil pictor flamand, Jan van Eyck-Philip, cunoscut pentru pictarea Ioanei D’Arc, a folosit hainele negru pentru a se diferentia de curtenii sai care se imbracau intr-o paleta vasta de culori, asa cum era obiceiul. Acest moment de moda a ajutat prin a pune negrul pe harta ca o alegere sofisticata si distincta. Ulteriror, pe masura ce filosofiile umaniste au castigat popularitate, portretul Renasterii arata ca oamenii poarta negru pentru a accentua individul, corpul si trasaturile lui.

Cu alte cuvinte, negrul a ajutat oamenii sa iasa in evidenta. Cu toate acestea, aceasta tendinta nu durat foarte mult. Nu dupa mult timp, negrul a devenit ceva uzual pentru europeni pana in secolul al XIX-lea, cand a revenit la statutul de uniforma pentru doliu si imbracaminte religioasa. Romanticii au profitat de ocazie si au facut din nou negrul sa fie un stil de avangarda. Nu dupa mult timp dupa primul razboi mondial, negrul a devenit o culoare de baza pentru oamenii de pe continentele europene si americane. Nu numai ca negru a exprimat durerea colectiva si devastarea razboiului, ci au deservit si scopurilor utilitare. Nuantele mai intunecate erau mai practice si, ca si Marie Curie, femeile lucrau in afara casei in cea mai mare parte a timpului. De asemenea, dimensiunile rochiei femeilor s-au diminuat din cauza restrictiilor financiare: o rochie atipica a anilor 1920 a necesitat doar doi metri de tesatura, spre deosebire de zece sau chiar mai mult pentru a realiza o rochie in stilurile urmate dinainte de razboi.

Ceea ce ne aduce inapoi la Chanel si la rochiile ei extrem de delicate. Rochia neagra a devenit o piesa de tip statement accesibila femeilor din toate mediile socio-economice. Pe masura ce anii treceau, designerii au folosit rochia neagra pentru a-si crea propria nisa in moda: Dior in anii 1950, Givenchy in anii 1960, Vivienne Westwood in anii 1970, Azzedine Alaia in anii 1980, Yohji Yamamotot in anii 1990 si asa mai departe.

Rochia neagra a fost si va ramane esenta elegantei fara efort. Este acea piesa clasica din garderoba voastra care o sa arate intotdeauna fabulos.

Share daca iti place...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Barbieru Cristina

10 Comments

  1. chiar am citit cartea despre Coco Chanel si e ciudat ca tocmai femeia care a socat prin purtarea si promovarea tinutelor masculine a devenit unul din cele mai mari nume in materie de istorie a rochiilor.

  2. Ce interesant pus în valoare articolul vestimentar vedeta oricărei garderobe prin istoria lui!
    Nici din garderoba mea nu lipsește rochia neagră pentru diferite ocazii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.